Prima croaziera – citeva sfaturi

Posted on November 27, 2007

O sa incep o serie de insemnari referitoare la excursia cu o croaziera. Sunt o sumedenie de excursii de acest tip care incep sa se vinda si in Romania. Daca va si informati dinainte, o sa va puteti bucura si mai mult de croaziera, dar si de niste preturi cit mai bune.

Toate insemnarile sunt opiniile mele personale, ca atare simtiti-va liber sa comentati, intrebati sa criticati ce am scris. Mai ales ca exista un numar mare de romani care lucreaza pe aceste nave (despre asta in alta insemnare).

O excursie pe croaziera este mult mai accesibil decat multi dintre voi v-ati imagina. Asta pentru a nu mai pune la socoteala oportunitatea de a vedea mai multe tari, orase, porturi in 7-12 zile decit ati putea ajunge cu masina. In plus calatoria cu croaziera aduce un parfum aparte. A calatori avind marea sub tine nu este chiar un lucru obisnuit.

Exista, ca si in alte tipuri de turism, mai multe tipuri de croaziere – pentru fiecare buzunare :
– tip budget (mai ieftin, cu nave mai vechi, sta mai putin in porturi ca sa plateasca mai putini bani)
– tip luxos ( nave mai mari, noi, mai multi angajati, etc)

Dupa ce am mers si eu in prima croaziera am aflat ca preturile platite de romani pot fi pina la dublul a ceea ce poate plati un francez sau italian, daca acesta apeleaza la o agentie specializata pe acest tip de curse si care poate duce un pret pentru o cabina la jumatatea fata de ceea ce se plateste in Romania. Ca atare, este o idee buna sa incercati sa va informati cu privire la ceea puteti gasi pe piata daca aveti acces sau puteti sa vedeti preturile din Franta, Germania sau Italia.

Prima croaziera a mea a fost in perioada 29 Septembrie – 6 Octombrie – deci cam in afara sezonului, desi croaziere sunt oferite pina in Decembrie. Am ales o croaziera budget, in zona de vest a Marii Mediterane pe nava Coral apartinand Louis Cruises. Nava este una mica in comparatie cu alte vase deja in exploatare de catre alte companii, dar daca 600 de pasageri vi se par putini… Nava este din anul 1971 , refacuta mai recent . Lucrul asta se vede si pe ea – camerele sunt micute, conditiile modeste dar suficiente pentru ceea ce va doriti daca va propuneti sa vizitati cit mai multe si nu sa traiti in lux pentru o saptamina. Si in fond ceea ce conteaza nu este daca ai cativa metri patrati in plus, ci cum iti faci tu calatoria.

Nava Coral - la tarm

Data plecarii este extrem de importanta, nu doar in ceea ce priveste planificarea, dar si ca trebuie sa fi ABSOLUT SIGUR ca vei fi la locul stabilit cand este data si ora plecarii. Pentru ca vaporul nu te asteapta pe tine. Iar accidente, ca un drum aglomerat, o legatura de avion pierduta sau ajuns fara bagaje la destinatie pot insemna esuarea calatoriei. Si asta nu e bine. O varianta oferita de cei cu croazierele este fly&cruise, in care iti dau si un bilet de avion, dar pretul biletului poate fi mai mare decat cel obisnuit. O alta varianta mai normala este de a veni cu o zi mai inainte sau cu mai multe in orasul sau linga orasul unde aveti plecarea. Cum din Romania nu pleaca croaziere… trebuie sa gasesti varianta potrivita.

La intrarea pe nava ti se da un card ( similar cu cel bancar 0 cu o banda magnetica) cu care platesti tot ce consumi pe vas (bauturi, etc.). De asemenea este folosit si pentru a va identifica la intrarea si iesirea in porturi – deci foarte mare atentie sa nu il pierdeti ! Fiecare nava are ora proprie ( de obicei CET – Central European Time, adica ora Romaniei minus unu) – acest lucru este important de stabilit ca referinta in momentul in care ajungeti intr-o tara cu alta ora.

In fiecare seara veti primi un program in camera in care veti afla care este programul artistic din ziua urmatoare, orele la care se ajunge in porturi, orele la care se maninca seara in restaurantul principal ( de obicei sunt 2 sau 3 serii pentru care puteti opta inca decand luati biletul), etc.

Inca 2 informatii importante :
1. Perioada de oprire in fiecare port este putin diferita fata de cele oferite initial. Astfel de obicei ora la care se accepta revenirea pasagerilor pe vas ( All on board ) este cu 30 de minute fata de ora care apare pe brosuri. De asemenea, la plecare se da prioritate celor care au excursii cumparate de la serviciile navei, deci practic ora de plecare poate sa difere cu 15-30 de minute (daca mai are si intarziere) fata de ceea ce apare pe brosuri. Excursiile de pe nava pot sa fie mult mai scumpe, dar sa renteze tocmai pentru aceasta diferenta de ora, mai ales in cazul in care stai doar 3-4 ore in vreun oras.

2. Pe nava ai mincarea asigurata in intregime (3 mese pe zi, uneori si snack-uri sau alte mese intermediare uneori (tea time, ora de clatite). Dar bauturile NU sunt incluse – nici alcoolice, nici nealcoolice. Preturile sunt destule piperate – 4 euro o bere, 3.50 euro un pahar de vin, 2 euro un Ice-tea, 1, 50 un espresso, etc. (sau mai mult in functie de vas). E adevarat ca la micul dejun se ofera suc, cafea si ceai, iar la prinz gasesti cafea si ceai… dar daca ai si numai o zi numai pe vapor e greu sa stai numai in asta. Nu poti aduce bauturi alcoolice din porturi. Majoritatea vaselor iti dau posibilitatea sa cumperi un card de All-inclusive fie de bauturi alocoolice, fie numai nealcoolice pe care bei cat poti. Dar carduri de bauturi este limitat – atit in timp ( la noi era valabil de la 10 AM pina la 2 PM, de asemenea in ultima zi nu era valabil) cit si la bauturi ( la unele bauturi mai sofisticate obtii doar o reducere de pret). La noi pretul ca un card cu all-inclusive bauturi nealcoolice era de 49 de euro, iar cel care cuprindea si bauturi alocoolice era de 129 de euro. Asa ca faceti calculul, vedeti cat va tine ficatul si actionati in consecinta… Dar e bine daca vreti sa luati cardul, sa il luati din prima zi.

O buna introducere in engleza gasiti si pe wikitravel . De asemenea e bine sa vedeti parerile altor despre nave pe cruisecritic.com ori alte forumuri de pe net.

» Filed Under Altele, De prin Europa

Comments

Leave a Reply